* POST POST LAIN *

Thursday, September 27, 2018

.: Rendang Pedas Ikan Tongkol a.k.a. Ikan Kayu :.

Bismillahirrahmanirrahim.. :)
Assalamualaikum

Sapa pernah makan rendang pedas ikan tongkol a.k.a. ikan kayu ni? Angkat tangan..hehe
Selalu kita biasa dengar rendang ayam, rendang daging, rendang kerang dan seangkatannya lah..tp jarang nak dengar pasal rendang ikan kan..?

Okey, untuk hari ini Ifa nak kenalkan dengan rendang pedas ikan pulak..sesekali ubah selera kan..rendang pedas ikan tongkol ni kalau orang Perak tu dah tau sangat, memang feveret laaa..

Jom check apa bahan-bahan yang diperlukan utk resipi rendang pedas ikan tongkol Perak style ni..Wahhhh, kau! Takdelah style sangat tp klu rendang tu kan ada macam-macam..versi utara la, pantai timur la..Sabah Sarawak pun ada cara masing-masing.. 

************


Rendang Pedas Ikan Tongkol

Bahan-bahan:

Seekor ikan tongkol (potong ikut saiz yg disukai dan bersihkan)
1 cawan pati santan
1 cawan air (klu nak berkuah, lebihkan sedikit)
Daun kunyit (hiris halus)
Kerisik
Asam gelugur
Gula melaka
Garam
Sedikit minyak utk tumis

Bahan untuk dikisar:
5 ulas bawang besar (nak lebih pun boleh)
Lengkuas
Halia
3 batang serai (hiris supaya mudah dikisar)
Kunyit hidup
15 tangkai cabai kering (nak pedas boleh lebihkan)
8 biji cili api

Cara memasak:

Ifa goreng dulu ikan tongkol tu separuh masak..(ni cara Ifa, klu taknak goreng pun takde masalah)

* Panaskan minyak dengan api sederhana, setelah itu tumiskan bahan kisar sehingga naik bau..
(Ohh, klu ikan tu tak goreng dulu, masukkan sekali bersama bahan-bahan kisar ye)

* Kemudian masukkan santan dan kerisik, biarkan sampai pecah minyak..(rajin-rajinkan tangan kacau, bukan apa takut hangus plak..nanti lain rasanya..hehe)

* Bila dah pecah minyak, bolehlah masukkan air, asam keping dan perasakan dengan garam dan gula.

* Akhir sekali masukkan ikan yg siap digoreng separuh masak tadi..taburkan daun kunyit..siap!

Tips:
Untuk nikmati rendang yang enak, pastikan rasa manis tidak mengatasi rasa masin ye..sbb itulah Ifa suka gunakan gula melaka.. rendang yang sedap mesti seimbang rasa masin, pedas, lemaknya..tp jangan terlebih masam pulak ye (habis potong semua rasa)

Wahhh, rendang ikan tongkol dah siap..bolehlah menjamu selera. Kalau kena gayanya ni mau bertambah nasi..hehe

Sejujurnya Ifa ni bukanlah pandai memasak pun..tp suka mencuba dan mengolah sedikit dari resipi asal..andai ada yang terkurang Ifa mohon maaf sebelumnya ye..nak terangkan lebih mendalam pun tak pandai, yg ada ni sekadar perkongsian ikhlas dari Ifa

Selamat Mencuba!



Life Is About Change Sometimes It's Beautiful Sometimes It's Painful Most Of The Time It's BOTH..Thanks For Reading

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum..
Tinggalkan komen korang kat sini ye
Mekasih..!!