* POST POST LAIN *

Sunday, April 20, 2014

.::. Tip Kekalkan Penghasilan Susu Ibu .::.

Bismillah.. :)
Assalamualaikum

Bagi ibu-ibu yang melahirkan anak, mesti terdetik dalam hati ingin menyusu sendiri bayi mereka sehingga berusia dua tahun sepetimana yang digalakkan di dalam Islam, atau mungkin lebih lagi dari itu. Tapi, adakah anda mampu memberi yang terbaik sekiranya anda mengalami masalah kekurangan susu badan atau mungkin tiada langsung.  Di sini, saya nak share sedikit tip yang mungkin dapat mambantu anda mengekalkan penghasilan susu.

Minum Air
Pastikan anda mengambil air minuman atau apa-apa sahaja jenis cecair lbih daripada 3 liter sehari.

Grooming
Ketika menyusukan anak, belailah dia. Langkah sebegini bagus kerana tanpa disedari anda sebenarnya sedang merangsang tubuh untuk menghasilkan lenih byk susu.

Pam Lebih Lama
Bagi anda yg masih lagi mengepam payudara untuk menghasilkan stok susu ibu untuk kegunaan anak yg berusia lebih dua tahun, jangan hadkan masa mengepam. Ambillah masa antara 15-20 minit untuk setiap belah payudara. Yang penting pastikan payudara benar-benar kosong.

Urutan Payudara
Urutan di bahagian payudara sememangnya baik untuk merangsang pengaliran susu ibu dengan lancar. Palig kurang anda boleh mengurut payudara sendri dengan menuamnya menggunakan tuala yg telah direndam di dalam air suam terlebih dahulu. Kemudian urut secara lembut dan perlahan-lahan.

Sekiranya tips ini tidak berkesan, anda boleh mencuba Set Menyusu Shaklee. Nutrisi-nutrisi yg terdapat dalam set menyusu ini dapat membantu anda dlm meperbanyakkan dan memekatkan susu. 

Set Menyusu ShakleeSet B Set Menyusu Asas

Set B ialah untuk ibu yg tiada masalah penyusuan. Ianya lebih untuk memperkayakan susu ibu dengan zat dan nutrisi semata-mata. Apa yg ada dalam set ini? Vita-Lea, B-Complex, Sustained Release Vita-C 500mg dan Alfalfa Complex. Memang khas utk mereka yang tiada masalah penyusuan.
B-Complex lebih kepada keperluan pertumbuhan otak dan emosi.
Vita-C 500mg fokus kepada imun sistem.
Vita-Lea demi pertumbuhan dan pembesaran secara lengkap dan menyeluruh.
Alfalfa Complex bertindak sebagai perangsang demi membantu mempercepatkan penghasilan susu ibu di samping mengurangkan masalah eczema sekiranya bayi mengalami masalah tersebut.
Walaubagaimanapun, Set B + ESP juga sangat bagus diamalkan sekiranya ibu mempunyai masalah penghasilan susu yang lambat serta bayi mudah lapar. 

Untuk mengetahui lebih lanjut tentang set menyusu shaklee, boleh hubungi saya. Konsultasi percuma. 

FB : Ifa Omar
Page : Vita4 Health & Beauty
Call/SMS/WhatsApp : 017-5987245

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum..
Tinggalkan komen korang kat sini ye
Mekasih..!!